kennelskybar

Alla inlägg den 10 juli 2010

Av Hanne Winninge - 10 juli 2010 10:14

Jag stal den hos Jenny...Sveriges mesta Dina: LP1 Skybar Dusk'til Dawn.

Dessutom en av Sveriges högst meriterade lydnadsbedlingtons och en jäkla envis en. men väger man 120 gram som nyfödd så vill det till att man har vilja.


Vilja har hon, av stål den lilla skiten! Tur att matte Jenny vet att tygla den.


  

Av Hanne Winninge - 10 juli 2010 08:01

Jag har skrivit ganska många inlägg om detta med inavel på den senaste tiden, mestadels beroende på att det är ett ämne som engagerar mig, men också på att jag inom just det här området finner att många uppfödare är okunniga eller ovilliga att sätta sig in i ämnet.


I många raser är antalet individer som brukas i avel redan allt för låg för att man egentligen skall kunna prata om något annat än att rasen har en inavelsdepression. Det betyder att rasen står och faller med uppfödarnas insikt i värdet av nya importer, inseminationer och utbyte av avelsdjur på andra sätt. I de riktigt numerärt små raserna är detta ett känt faktum beroende på rent praktiska skäl: det finns helt enkelt inga obesläktade hanar kvar i landet att para din tik med. Då måste man ju vända sig utomlands. Nej problematiken ligger nog störst hos de raser som dalat i popularitet och som faktiskt inte riktigt insett det ännu. Här fortsätter man gärna med sin linjeavel och tror sig kunna avla sig ur problemet på detta sätt. Det här är fallet inom en ökande mängde terrierraser. Jag vill inte peka ut några enskilda raser, men använd er av Avelsdata så ser ni själva vilka raser som har en sjunkande registreringsstatistik i kombination med ökande inavelstal.


Vi kan väl kika lite enkelt på varför inavel är dåligt för aveln, populationen och den enskilda individen.







Av Hanne Winninge - 10 juli 2010 07:31

Idag åker mina två grabbar med sin farmor för att hälsa på sin faster och de två jämnåriga kusinerna på västkusten. Det är säkert en spännande resa för dem och en hel vecka blir vi alltså överskott på tjejer i huset, lilla snäckan får nämligen stanna hemma.


    

En gammal bild, men väldigt mycket lilla fröken i huset... 


En hel vecka med havsbad, krabbfiske, besök på Liseberg och allt annat kul man kan fylla en vecka med om man är 9 och 10 år gammal. Jag mins hur underbart det var att åka till min farmor och farfar som liten. Hoppas de får det bra mina killar! Emellertid undrar jag en smula över hur farmor ska fixa 30 mils resa i stekhet bil med överhypade killar och hur hon ska orka 8 dagar med 4 killar som har masspr av sommarlovsspring i benen. Nåja, det går säkert bra.


Jag ska få njuta av att bara vara med lilla Sockerfjäril, som äldsta brorsan kallar henne. Det ska bli roligt. En vecka till innan semestern, men med 27 grader utanför kan trimmet stundtals bli olidligt hett.


    

Riven i rörelse i Växjö 2008


Igår hade jag en stilig grå herre på besök på trimmet. Riven kom med matte Emilia för klippning och vi skrev alla papper klara. Nu är Riven deras och min bedlingtonsaga har fått sin definitiva avslut. Jag vet att han är djupt älskad, uppskattad och värnad om hos Helena och hennes stora familj. Att han dessutom helst bara vill gå hem då han träffar mig är en pluspost som visserligen skär en smula i hjärtat, men som ändå är ett kvitto på att Riven funnit sitt hjärtehem i Gislaved. Här finns ju också bedlingtondamerna Tindra och Tova samt dvärgschnauzerfröken Heven, så han är i gott sällskap!

Presentation


Välkommen till kennel Skybar och min blogg. Jag skriver om ditten och datten, mest om hundar och allra oftast om miniatyrbullterrierna Bacon och Yihoo. Fast jag föder förstås upp arbetande jaktlabradorer...

Fråga mig

22 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du om de nya utställningsreglerna?
 Bra, lätta att hänga med på.
 Man får väl lära sig, men just nu är det lite krångligt.
 Jag saknar att de inte placerar 5 hundar.
 Varför inte ändra till FCI-regler direkt?
 Vad då är det nya regler?
 Excellent borde betyda att man fått CK...

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6
7
8
9
10 11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards