kennelskybar

Alla inlägg den 15 juli 2010

Av Hanne Winninge - 15 juli 2010 21:38

Jag är så ledsen ikväll. Jag har från forumet http://www.tasssartillsverige.net mottagit så grava hot att jag nödgas stänga min blogg för såväl kommentarer som nya inlägg. Mina barn skall INTE dras in i stympningsdebatter eller liknande.


Polisamälan kommer att göras inom kort för jag kan faktiskt inte se att ett inlägg om en i mina ögon vacker schäfer ska rendera i hot mot min person eller mina barn. Besök gärna forumet själv och bilda dig din egen uppfattning.


KORRIGERING: Givetvis är det inte forumet som i sig hotat mig utan enskilda medlemmar och en fraktion ur deras led. Jag har tillskrivit deras admin och hoppas att dessa ser problematiken snabbt och går in och redigerar/administrerar det som skrivs öppet i tråden. De mail från privat personer som dimpt ner i min mailbox kan jag inte ens veta om de härstammar från detta forum, då jag nekas medlemskap.

Av Hanne Winninge - 15 juli 2010 06:55

Det är många år sedan nu som förbudet mot kupering trädde i kraft. Jag har fortfarande inte lyckats vänja mig helt. Jag kan inte hjälpa att jag tycker att svansen på en dobermann stör toplinen, att amerikansk cocker har en gräsligt ful pinne och tja att boxern är så mycket snyggare med sin korta stump. Men finns det en lag så får vi ju förstås rätta oss efter den, men visst kryllar sig tånaglarna när man ser en fullkuperad bouvier des flandres eller riesenschnauzer?


  



Jag tillbringar mycket tid med att läsa och diskutera på olika rasers forum världen över. Det är spännande att se hur man funderar kring boerboel eller varför man tycker att linjeavel är den enda rätta vägen bland uppfödarna av chihuahua i UK. I vilket fall som så hittade jag en fantastiskt intressant diskussion kring avel på internationella bulleforumet. Bullarna har ju sina hälsoproblem och någon tog upp aspekten av att man kanske skulle vara hjälpt av att korsa in en annan ras för att förbättra hälsoproblemen och öka genpoolen. I Sverige har detta ju gjorts på clumberspaniel bla.


Men det jag också fann var otroligt givande artiklar om genetik och avel samt utvärderingen av ett projekt som Dr. Bruce Kattanach, Steynmore boxers genomfört. Han tyckte alltså precis som jag att kuperade boxrar var vackrare, men han fann en annan lösning.


  


Dr. Kattanach valde alltså att korsa sina boxers med en welsh corgi pembroke. En ras som föds med stubbsvansar men som fortfarande är korthåriga, håller rätt typ och som inte hade omfattande genetiska hälsoproblem. Han parade dessa och valde sedan att gå vidare endast med stubbsvansade avkommor som han korsade med rasrena boxrar.



  

Första generationen.


Resultatet är slående, efter endast ett par generationer har man alltså fått fram en hund som ser ut som en boxer men som föds stubbsvansad. I generation 6 finns det inget annnat att säga än att det är slående vackra stubbsvansade boxrar.


  

Andra generationen.


  

Femte generationen.



  

Sjätte generationen.


Vill du läsa mer om hans projekt? Kika på hans länk: http://www.steynmere.com/


Jag är full av beundran för hans arbete och för den passion man har om man går vidare med sin tanke på det här sättet. Förstå vilka krafter han måste haft emot sig!

Presentation


Välkommen till kennel Skybar och min blogg. Jag skriver om ditten och datten, mest om hundar och allra oftast om miniatyrbullterrierna Bacon och Yihoo. Fast jag föder förstås upp arbetande jaktlabradorer...

Fråga mig

22 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du om de nya utställningsreglerna?
 Bra, lätta att hänga med på.
 Man får väl lära sig, men just nu är det lite krångligt.
 Jag saknar att de inte placerar 5 hundar.
 Varför inte ändra till FCI-regler direkt?
 Vad då är det nya regler?
 Excellent borde betyda att man fått CK...

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6
7
8
9
10 11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards