kennelskybar

Alla inlägg den 31 januari 2011

Av Hanne Winninge - 31 januari 2011 08:17

Vissa av oss har den stora lyckan att kunna få arbeta med det bästa som finns: hundar. Vi kan vara hundfrisörer, djursjukvårdare, hunddagispersonal, uppfödare, veterinärer, hundmassörer, hundtränare eller kanske något helt annat. I vilket fall kan man nog säga att vi har en sak gemensamt: vi ÄLSKAR hundar. Oavsett ras, oavsett ålder, oavsett päls, oavsett humör. Rakt ut finns den där, den uttalade glädjen i att varje dag få möta människans allra bästa vän.


Visst är det roligt att få göra hundar fina och att skapa klädsamma frisyrer, ta bort tovor och få en härligt väldoftande hund att lämna till Husse/Matte. Men allra härligast är dock mötet med den enskilda hunden. att få träffa en alldeles speciell hund och skapa en relation med denna hund. Att lära känna en hund är som att få en liten del romantik i sitt dagliga liv och vem vill inte det?


 



På mitt jobb kommer hunden ofta in med viss tvekan och skepsis och inte kan jag lasta dem. Jag ska dra bort päls vid trimning, reda tovor, plocka öron, klippa klor och bada. Inte sörskilt roliga saker för någon hund och det är dessutom det enda jag får göra med den här hunden. Jag är glad över att så många som det ändå är kostar på sig ett par svansviftningar och en puss innan de lämnar salongen. Hundar är uppfriskande ärliga i sina signaler, de gillar inte att blir kloklippta eller få öronen plockade och man kan läsa det på hela deras kroppspråk. Tänk att få ge just den där uppmuntran, tryggheten och omsorgen som ändå gör att hunden kan uppskatta när behandlingen är avslutad och ge mig en av de aboslut mest glädjande sakerna med mitt yrke: ett par svansviftningar och en vänlig hälsning. DÅ vet jag att jag har världens bästa jobb och att hunden vet att jag har gjort mitt yttersta för att behandlingen skulle vara så skonsam som möjligt och att vi har en relation tillsammans.


Jag kan inte säga annat än att jobba med hund på heltid är det absolut bästa jag kan tänka mig att göra och jag hoppas jag har förmånen att få göra det i många, många år till!

Presentation


Välkommen till kennel Skybar och min blogg. Jag skriver om ditten och datten, mest om hundar och allra oftast om miniatyrbullterrierna Bacon och Yihoo. Fast jag föder förstås upp arbetande jaktlabradorer...

Fråga mig

22 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du om de nya utställningsreglerna?
 Bra, lätta att hänga med på.
 Man får väl lära sig, men just nu är det lite krångligt.
 Jag saknar att de inte placerar 5 hundar.
 Varför inte ändra till FCI-regler direkt?
 Vad då är det nya regler?
 Excellent borde betyda att man fått CK...

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards