kennelskybar

Alla inlägg den 15 februari 2011

Av Hanne Winninge - 15 februari 2011 06:18

I min lokala tidning finns det möjlighet att göra sin röst hörd i allehanda frågor, och tyvärr är kamphundsfrågan ständigt aktuell. Den har blivit särskilt infekterad i Växjö tätort eftersom en liten hund blev ihjälbiten av en amstaff-korsning. Att lokala bostadsbolaget gått ut med skrivelser att det är förbjudet med kamphundar i deras lägenheter har inte gjort det hela mindre infekterat. Senaste inlägget kom ifrån Siv Berg och jag väljer att återge det i sin helhet:


Lobbyn 2011-02-12 | Uppdaterad 2011-02-12

Kommentar till artikeln Farlighet ligger inte i rasen av Anne Brickman den 1 februari och Förbud mot farliga raser är ingen lösning på problemet av Ingela Wik den 8 februari.

Annie Brickman raljerar om mobbning mot kamphundar och jämför med rasism bland oss människor. Hon ironiserar också genom jämförelsen att förbjuda ”farliga” hundraser med att förbjuda vissa människor från att få barn.
Vi är överens om att förbudet inte fungerar bland oss människor, men människan är en högre stående varelse i vår skapelse, och att förbjuda kamphundar måste väl vara enklare.
Vi kan aldrig garantera att få ansvariga hundägare. Det är alltför lätt att som förälder vekna inför barnets vädjan om att skaffa hund.
Ingela Wik, som under flera år arbetat med hundägarutbildningar, skriver om besvikelsen och frustrationen ”ibland förtvivlade hundägare som inte längre har kontroll på sina hundar.” Jag tror som någon nämnde på licenskrav för alla hundägare. Ingela skriver också mycket klokt ”Inte alla raser är anpassade för ett liv i vårt samhälle som det ser ut i dag,” men hon tror ändå inte på förbud mot farliga raser.
Alltför ofta händer det att människor och hundar blir bitna. Har man någon gång själv blivit biten av en hund, eller har varit med om att den biter ett barn i halsen och vägrar släppa greppet, eller sett hur en kamphund biter en mindre hund i nacken och ristar livet ur den, ja då diskuterar man inte i det syftet som dessa debattörer gör. Som Annie Brickman skriver om alla hundar,”När den väl bitit är det för sent.”
Ingela Wik skriver ”Vi behöver respektera dem som är rädda för hundar dels genom att föregå med gott exempel genom god grundlydnad på våra hundar oavsett storlek och ras och dels använda koppel på dem.”
Det låter så bra, men återigen vi kan aldrig garantera att få ansvariga hundägare. Båda dessa debattörer visar mellan raderna i sina debattartiklar att de innerst inne förstår problemet med kamphundarna, så jag föreslår ett förbud mot vidare avel av dessa hundraser.

SIV BERG




  

Farliga kamphundar, Bacon och Yihoo


Givetvis fick hon svar i kommentatorsfältet och nu av något så ovanligt som en lokal politiker från grannkomunnen. Ni får själva läsa vad han skriver: (Jerker Nilsson(v))


Det finns säkert raser som har större potential än andra att bli farliga.

Men jag kan med mig själv som eget exempel, och som ofta tränar löpning, konstatera att alla de gånger jag blivit biten eller påhoppad av hundar så har det alltid handlat om vanliga raser som schäfer och diverse olika retriver-raser.

Det som behövs är istället ett koppeltvång (alternativ munkorgstvång) som en generell lag för alla hundar, som dessutom polisen är intresserad av att följa upp när det anmäls.

Senaste gången det händer mig, för knappt två år sen, så lades min anmälan ner på grund av saknad av "spaningsuppslag", trots att jag konstaterade att jag blivit påhoppad av två schäfrar utan en människa i närheten under perioden när de vilda djuren har ungar i ett motionsspår (där det finns kommunala regler om konstant kopplingstvång) och trots att jag letade upp ägarens namn och adress.

 

Den här polemiken går bara runt och runt och runt. Total oförmåga att förstå och respektera varandras tankegångar, erfarenheter och förslag på lösningar. Istället för att faktiskt skaffa sig lite insikt så fortsätter man slå vilt på trummorna, från båda håll. Kamphundförespråkaren försvarar sig ofta med att DERAS hund är så snäll och att det minsann finns andra hundar som bits, fast då är man snabb på att peka ut särskilda raser som vanliga "bitare". Att man sedan i nästa mening hävdar att det är den enskilda hunden och hundägaren som är ett problem och inte en ras, glömmer man helt sonika bort då man pekar finger åt andra rasgrupper för att freda sitt eget. Ta-inte-mig-ta-dem-istället. Bockarna Bruuse är tydligen en fungerande teknik???


Förbudsivrarna pratar om kamphundar som om det ens vore en rasgrupp eller specifika raser. Man pratar om förbud av raser med utgångspunkt i en helt subjektiv bedömning utan någon form av kynologisk insikt och vevar svärdet med utgångspunkt i det trygga samhället. Man tror faktiskt att ett förbud mot enskilda raser fungerar, trots att Norge precis håller på att avskaffa sitt sådant förbud eftersom det visade sig vara tämligen meningslöst. Raserna som skrivs ut som mördarhundar är inte sällan amstaff,pitbull, staff, bulle och rottis. Frågan jag ställer mig är hur vi gör med alla korsningar däremellan?



Jag har ingen lösning - jag har nämligen svårt att se ett reellt problem. Visst är det tragiskt när hundar slåss och den lilla hunden hamnar i en dödölig utgång av det hela. Oerhört tragiskt, absolut. Men jag tycker det är lika tragiskt hur jag än förlorar min hund, otroligt fler hundar KÖRS ihjäl än bits ihjäl. Vilka bilsorter ska vi då förbjuda? Och varför kan man inte hålla sin hund i koppel, alldeles särskilt om den har ett utseende som får folk att relatera till kamphund. Vi som har dessa raser måste vara så otroligt mycket mer noggranna med vår hantering än tant Greta med innekissande, hanhundsaggressiva, barnnypande chihuahuan Torkel.


Kan vi inte bara försöka hålla sams?


Presentation


Välkommen till kennel Skybar och min blogg. Jag skriver om ditten och datten, mest om hundar och allra oftast om miniatyrbullterrierna Bacon och Yihoo. Fast jag föder förstås upp arbetande jaktlabradorer...

Fråga mig

22 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du om de nya utställningsreglerna?
 Bra, lätta att hänga med på.
 Man får väl lära sig, men just nu är det lite krångligt.
 Jag saknar att de inte placerar 5 hundar.
 Varför inte ändra till FCI-regler direkt?
 Vad då är det nya regler?
 Excellent borde betyda att man fått CK...

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7
8
9 10 11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards