kennelskybar

Alla inlägg den 16 februari 2011

Av Hanne Winninge - 16 februari 2011 06:34

Jag har skrivit många inlägg om hur uppfödare ska agera sinsemellan, jag har skrivit inlägg om hur uppfödare kan/bör engagera sig i sin rasklubb, jag har skrivit inlägg om vad man som uppfödare bör tänka på när man bedriver sin avel och jag har skrivit en hel massa om uppfödarens roll överlag. Ändå känner jag att jag har missat en väldigt stor bit: nämligen relationen och förtroendefrågan mellan valpköparen och uppfödaren.


Valpköparen lämnar ett stort förtroende till uppfödaren då man med sitt inköp av valp inte bara köper en dyr vara utan också en livskamrat och familjemedlem. Genom att erlägga sin köpeskilling så talar valpköparen om att det finns just ett förtroende för uppfödare att hos Dig vill jag köpa valp. Valpköparen tror på uppfödarens mål och idéer, tycker om avelsdjuren man träffat och slutligen har man funnit en valp som man vill dela livet med. Det här är stora förtroenden eftersom man inte bara vill ha en hund vilken som helst, då kunde man ju köpt en spansk hittehund eller tagit en omplaceringsjycke på Blocket, utan man har som valpköpare lagt ner tid och omsorg för att ge sin valp och den gemensamma framtida relationen de bästa förutsättningarna. Man vill ha en frisk valp, man vill ha en rastypisk valp, man vill ha en valp som passar in med familj och livssituation och allt detta tror man sig ha hittat hos just en uppfödare.


Min erfarenhet är att det är just detta förtroendet som är den absolut bästa grogrunden för en lyckad relation mellan den nya familjen och valpen. Med trygghet i uppfödaren och med bra val gjorda, så vågar man diskutera problem under uppväxten, sjukdomar eller andra saker under livets gång för att slutligen berätta om det sista farvälet i hundens liv.


Om man som uppfödare inser detta stora förtroendet och behandlar det med stolthet, glädje och respekt så kan man få den där genuina nära kontakten som är så givande. Man måste också respektera och inse att vissa hem bara vill få hem sin valp och är helt nöjda med den relation man hade innan hämtning och då får man som uppfödare hoppas på att man skulle hört av sig ifall det blivit problem, detta eftersom man gjort sitt bästa för att skapa en grund av förtroende redan tidigare.


Men om man som uppfödare inte inser att det största förtroendet INTE ligger i det hem som valpköparen ger hunden, då har man halkat lite snett. Det är valpköparens förtroende för uppfödaren som ger hunden ett långt, varaktigt och kärleksfullt hem: inte tvärtom! Visst ska man som uppfödare vara noggrann med valet av hem till sina små, men då valet är gjort är det förtroendet från valpköparen som ger den uppfödda hunden det goda hemmet. Ansvaret att ha en god relation med valpköparen ligger faktiskt hos uppfödaren, inte tvärtom!


En bra relation behöver inte vara fylld med julkort, valpträffar, månatliga mail eller hembesök: även om allt det givetvis är supertrevligt. En bra relation kan vara tillitsfull, meningsfull och ömesesidigt respektfull trots att man sällan träffas: eftersom den bygger på ett förtroende.


Jag berättar för ALLA mina valpspekulanter att om de inte gillar mig(eller någonannan uppfödare) innan de lägger upp degen på köksbordet, hur tror de då att relationen kommer se ut då man får eventuella problem i sitt hundägande senare?


Jag är ingen perfekt uppfödare, jag har valpköpare med vilken jag inte har just den där nära givande kontakten och jag har valpköpare som jag tappat kontakten med av olika anledningar. Jag önskar dock att jag hade tänkt lite mer på mitt eget ansvar för relationen innan det verkligen var för sent. Kanske kan det här inlägget ge någon annan uppfödare en tankeställare och insikten i vems förtroendet det är som utgör det verkliga värdet i en långvarig relation för hundens bästa.

Presentation


Välkommen till kennel Skybar och min blogg. Jag skriver om ditten och datten, mest om hundar och allra oftast om miniatyrbullterrierna Bacon och Yihoo. Fast jag föder förstås upp arbetande jaktlabradorer...

Fråga mig

22 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du om de nya utställningsreglerna?
 Bra, lätta att hänga med på.
 Man får väl lära sig, men just nu är det lite krångligt.
 Jag saknar att de inte placerar 5 hundar.
 Varför inte ändra till FCI-regler direkt?
 Vad då är det nya regler?
 Excellent borde betyda att man fått CK...

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7
8
9 10 11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards