kennelskybar

Alla inlägg den 1 april 2011

Av Hanne Winninge - 1 april 2011 17:06

Det är första helgen på läääänge som jag ska vara hemma och bara skrota. Fast egentligen hade jag hoppats vara i Göteborg... Jag är en hopplös overachiever, aldrig nöjd och ständigt på språng.


Tack till Annelie för dina fina ord och självklart hoppas vi att det finns en ny liten Molly i Hayleys mage. Tilll favorit-Jenny hälsar vi god träning och utan Anna-min-Anna vore livet allt bra trist. Ulrika hoppas jag får en härlig kväll och jag hoppas det är med mig nästa gång.


Innan detta blir rena rama hälsningsstudion avslutar jag med att två bulliga näsor just hällt ut hela marinaden till min kyckling och att jag nu ska ta min Frozen lime and vinegarspray och ta itu med skiten. Utmärkt spray för alla er som liksom jag är städproduktsjunkies. Doftar ljuvligt och städar fantastiskt bra!!!!


 

Av Hanne Winninge - 1 april 2011 07:10

Hayleys mamma heter ju som bekant Space och många tror att Hayley heter Hayley efter Halley's komet. Det hade hon kunnat, för visst är som en lång svans av explosiv energi?! MEN faktum är att hon heter Hayley efter Hayley Westenra, den fantastiska rösten från Nya Zeeland.


Är hon inte fantastisk så säg?


Av Hanne Winninge - 1 april 2011 06:41

Birgitta fick valpar i går natt. Annas tik har ökat 6 cm runt magen på 4 dagar och Hayley är så hungrig att katten börjar ligga i farozonen tror jag minsann. Jag är så spänd och förväntsfull för den här kullen. Det är förvisso så att alla kullar är speciella på något sätt och den här är det för att det är en hemuppfödd tik som ska få sina valpar under vårt tak. Att stilige Jack dessutom är den fina pappan gör det lilla extra komplett.


Imorgon får vi finbesök igen. Valpspekulanter som vill komma och bara gå en promenad, träffa hundarna och umgås är alltid en så bra början på en kommande relation. Då får man se den aktiva, rörliga sidan av labradoren samtidigt som man får se följsamhet, viltintresse och den outsinliga orken. Och man pratar bättre när man går än när man sitter vid köksbordet.


Det här händer med valparna i magen just nu:


Femte veckan (29-35 dygnet)

Valputveckling
  • Tår, morrhår och klor utvecklas
  • Fostren börjar se ut som hundvalpar
  • Man kan avgöra könet
  • Ögonen, som tidigare varit öppna, stängs nu igen
  • Fostren fördubblar sin storlek
  • De farliga veckorna är till ända, nu tål fostren mer påverkan på sin miljö i livmodern(exemplevis herpes). Organogenesis avslutas.
Tikens utveckling
  • Magen sväller mer synbart
  • Midjan försvinner
  • Viktökningen påbörjas
Tikens vård/skötsel
  • Dags att öka lite grann på maten eller byta till valpfoder. Ge gärna två fodergivor per dag, om du brukar ge en.
  • Nu kan man inte längre känna valparna pga att fostervbatten nu bildats som skyddar valparna i deras fostersäckar.
  • Daglig motion stärker tikens muskler och ger kondition för kommande valpning och digivning.

Tänk vilka häftiga bilder man kan få nuförtiden!!!


 

Presentation


Välkommen till kennel Skybar och min blogg. Jag skriver om ditten och datten, mest om hundar och allra oftast om miniatyrbullterrierna Bacon och Yihoo. Fast jag föder förstås upp arbetande jaktlabradorer...

Fråga mig

22 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du om de nya utställningsreglerna?
 Bra, lätta att hänga med på.
 Man får väl lära sig, men just nu är det lite krångligt.
 Jag saknar att de inte placerar 5 hundar.
 Varför inte ändra till FCI-regler direkt?
 Vad då är det nya regler?
 Excellent borde betyda att man fått CK...

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7 8
9
10
11
12 13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards