kennelskybar

Alla inlägg den 18 april 2011

Av Hanne Winninge - 18 april 2011 19:57

 

Vilken tjock mage!


 

Ingen markfrigång kvar alls.


Mycket ovillig fotomodell



Och kika på hur det såg ut för bara 3 veckor sedan


   

Och här såg jag redan att hon var dräktig...


Innan hon träffade Jack

 

Av Hanne Winninge - 18 april 2011 19:01

När man väntar jaktlabbevalpar så får man många samtal omkring rasen, valpar och ens egen inställning till saker. Det är alltid trevligt att få prata med intresserade, oavsett om det innebär att de inser att de inte ska ha rasen eller om de tingar en valp. Jag tycker det är så otroligt viktigt att man skaffar jaktlabbe på rätt premisser. Det är viktigt för alla raser förstås, men om en bedlington hamnar i en familj som inte gillar pälsvård är det inte en lika stor katastrof som om en jaktlabbe hamnar i ett hem som egentligen inte har vare sig tid eller intresse för att arbeta med den.


Jag ska skriva ner vad jag tycker du ska veta om jaktlabben:


* Avlad i generationer med avseende på jaktlust, arbetsvilja och okuvlig vilja att vara till lags. Det här är det absolut viktigaste! Jaktlabradoren är ett arbetsredskap som vill vara just det: ett arbetsredskap!!


* Ett energiknippe som alltid ger sitt max. Du kan aldrig trötta ut en jaktlabbe med motion, den har fysik utan gränser och den tröttnar aldrig. Med en stark, smidig och sund kropp ska den kunna röra sig en hel dag i full galopp, simma snabbt och effektivt för att sedan lugnt kunna vänta. Järnkärna i en slank kropp.


* Arbetsnarkoman som trivs dåligt som egen chef. Jaktlabben vill arbeta och vägrar gå arbetslös. Ser du som ägare inte till att ge den en meningsfull sysselsättning så ordnar jaktlabben det själv. De har stor arbetslust, så projekten är stora. Ett plastgolv i köket kan gnagas till småbitar på en eftermiddag, om viljan finns. Kanalisera energin dit DU vill!


* Det här är ingen: jag-tycker-om-att-promenera-i-skogen-hund. Jaktlabben vill vara lös och röra sig, men den behöver vara under kontroll och man behöver inse att om man bara har motionssällskapskrav så bör man välja annan ras. Det finns gott om härliga raser att välja om man bara vill ha en hund att ut och röra sig med.


Min uppfattning är att showlabben är en betydligt mycket bättre lämpad hund för en aktiv familj. Den kan hänga med, den är snäll och glad och kräver inget större av sin ägare. Jaktlabradoren är en formel 1-bil om man jämför mot showlabbens trygga Volvo v70, oavsett om du väljer turbomodellen. Showlabben är en trygg vän, ett trevligt sällskap, en lojal gårdvar men inget för den som vill satsa på avancerad lydnad, krävande hundsport, aktiv jakt eller någon aktivitet som kräver 100% vilja och styrka att lyda och samarbeta med sin förare.


Vill du ha jaktlabbe? Klart du ska ha det! För vilken annan hund ger dig just 100% i alla lägen? Vilken annan hund försöker förutse dina förarmissar och kompenserar själv? Vilken annan ras kan apportera i tung terräng, simma säkert, vara tyst och passiv för att avsluta dagen med att spåra upp skadskjutet vilt? Och vilken annan hund kan du se i ögonen och bara möta mild, vänlig, riktad intelligens med allt fokus på dig och ert gemensamma arbete? Ingen.


Jaktlabradoren är värd all tid i världen, för träningen är rolig, den ger mersmak och tillsammans blir er tid tillsammans oändligt värdefull och ett robust kamratklister som gör din jaktlabbe till drömhunden. Visst är de värda det????

Av Hanne Winninge - 18 april 2011 18:49

Som tidigare meddelats så är jag en stor fototjuv. Jag tillhör människorna som inte ser några problem i att människor ser mina bilder, gillar dem och snor dem. Fint, då har jag glatt någon. Jag brukar försöka låta bli att sno andras bilder om de lever av att fotografera etc, eller så frågar man snällt.


Idag frågar jag vare sig snällt eller ber om ursäkt. Anna - min mästerfotograf - har idag fullständigt bildbombat mig med fina bilder från vår vårpromenad i Braås.


             


Hon är för himla söt min lilla vita pärla och kaxig som få. Tur att herr Brun vet hur man tuktar dumma minigrisar. Bacon gjorde som vanligt...hon surade. Tänk vad hon ska uppskatta en hel påskhelg med bara Matte och Hon. Belgien hägrar!!! Fast lite ont i magen får jag över att behöva köra själv, utan Anna eller Man. Men men.


   


Hayley har lapat sol på sidan hela dagen, så kanske har hon blekt någon av sina kommande barn från svart till gul? Eller blir de solbrända från gula till svarta? *klurar*

Presentation


Välkommen till kennel Skybar och min blogg. Jag skriver om ditten och datten, mest om hundar och allra oftast om miniatyrbullterrierna Bacon och Yihoo. Fast jag föder förstås upp arbetande jaktlabradorer...

Fråga mig

22 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du om de nya utställningsreglerna?
 Bra, lätta att hänga med på.
 Man får väl lära sig, men just nu är det lite krångligt.
 Jag saknar att de inte placerar 5 hundar.
 Varför inte ändra till FCI-regler direkt?
 Vad då är det nya regler?
 Excellent borde betyda att man fått CK...

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7 8
9
10
11
12 13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards