kennelskybar

Direktlänk till inlägg 19 oktober 2011

Drömmar och målbilder

Av Hanne Winninge - 19 oktober 2011 07:13

Jag vet att jag i min blogg oftast låter extremt pretentiös och dessutom än mer ofta tangerar politiskt korrekt, inkännande och tänkvärt insiktsfull. Ni som känner mig privat vet förstås att detta är ganska långt ifrån sanningen. Man kan väl säga att jag generellt sätt är betydligt vänare och mer eftertänksam i skrift än i tal - mestadels beroende på att jag aldrig orkade lära mig fingersättning på FA:s maskinskrivning som liten utan fortfarande knapppar en egen variant av pekfingervalsen. Nåväl, det var bakgrundsbiten, så kan ni nu ta resten av inlägget som en mer klacksparksartad tanke om just ovanstående ämne: drömmar och målbilder.


Genom åren har jag haft många drömmar: de flesta skamligt nog sägandes relaterade till hundar. Jag drömde aldrig om Man och barn eller yrkeskarriären, eller resorna, huset eller fina middagar med släkt och vänner. Jag drömde om hundar, hundsport och de stora framgångarna. Jag har redan berättat om lyckan i att få röra och klappa Triumph's Blaze, polisschäfern som blev Årets hund i Sverige och jag minns fortfarande hur oändligt mallig jag kände mig då jag fick förtroendet att ta ut klokaste rottis-Jösse (MultiCh Rottriver's Gaston) på kissetur. Jag erkänner villigt att jag var lika stjärntagen som dagens unga är av Paris Hilton och hade Bosse Nyman haft en audition om kennelflicka till Blaze hade jag ansökt, hade Tommy Östman velat ha bajsplockare till sina pudlar och Outsiders hade sökt folk hade jag köat sedan 4 på morgonen för att visa min entusiasm. Under många år kunde jag rabbla alla Stockholmsvinnarna med ras och namn samt alla Cruftsvinnarna med år och ras. Min fascination var total och mina vänner genom åren känner mina maniska drag och kan säkert le åt tonåringen som läste Barvefjords alla böcker och memorerade dem.


Min egen hemliga dröm var aldrig att vara vinnaren själv, även om det givetvis också var en tilltalande tanke, utan att vara BIS-domaren. Jag kunde enkelt visualisera mig själv i strålkastaren i finalringen och lyckan i att få vidröra dessa fantastiskt vidunderligt vackra hundar. Att få granska att, att få titta närmare på och att med sitt hjärta, sina händer och sina ögon utse den allra vackraste. Behöver jag säga att jag redan visste vad jag skulle bära för klädsel?

Den drömmen gick nästan i uppfyllelse då jag fick äran att döma Juniorhandlerfinalen på Stora Stockholm och 10 otroligt duktiga ungdomar skulle bedömas....sweet memories!


 


Mina drömmar finns där ännu, men med åren har de förändras och jag har insett att drömmar kan bli verklighet, man måste bara vilja göra dem verkliga. Om man skalar bort tonårsförälskelsen och räcker ut handen så kan man gripa tag i dessa drömmar och låta dem bli verklighet. Men dessa drömmar kommer alltid att slinka dig ur näven om du inte har målbilder och om du inte faktiskt planerar hur du ska uppnå dessa.


För drömmar kan bli verklighet! Jag har ändrat dröm nu, men jag vet att det inte är så att drömmen/slutmålet helt plötsligt och genom någon slump kommer att landa i mitt knä. Nej, för att uppnå drömmen kommer det krävas hårt arbete, engagemang och uppoffringar. Bara i slutändan kan jag avgöra om drömmen var värd alla dessa måsten. I sportens värld vet man att tala om mental coachning, om målbilder och delmål, om visualiserande av målet och om hur vägen dit kan se ut. Man vågar fokusera på varje liten del, vara den banal och kanske för dagen meningslös, men man ser den som en nödvändig del för att uppnå drömmen/målbilden. Idag har jag nog insett att det är så man ska se på sina drömmar - som fullt möjliga mål att uppnå men att man måste planera sin väg dit och att den vägen kommer att kosta.


   



Jag har börjat min resa - fasen så roligt det ska bli!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanne Winninge - 7 februari 2013 06:02

När man som uppfödare planerar en kull så är ju huvudsyftet att man ska få valpar, men bakom valet av vilken hane och vilken tik som ska användas är lite mer utförligt än att man bara väljer på slump. Jag tänkte jag skulle berätta lite grann om hur j...

Av Hanne Winninge - 28 januari 2013 06:33

Det börjar ju som bekant arta sig till valptider här hemma i huset på landet. Ayla har nu gått 4 veckor och Jenny som är hennes fodervärd rapporterar flitigt att man ser en liten putmage och att hon inte riktigt ännu vågar säga säkert att hon är dräk...

Av Hanne Winninge - 24 januari 2013 14:24

Det var länge sedan jag skrev i bloggen , det ska medges men jag hoppas i alla fall att den långa skrivkrampen lagt sig och att jag kan fylla bloggen med blandade inlägg igen.     Kloka Ayla som valp   Vi kan väl börja med det allra roliga...

Av Hanne Winninge - 16 maj 2012 05:57

  Bacon är en värdsvan resenär, vi har rest många mil ihop och jag har en stor trygghet i hennes mentalitet och hennes stora personliga trygghet. Hon bryr sig föga om ifall resan går via 20 timmar i bil till England och Cruft's eller via 3 timmars...

Av Hanne Winninge - 15 maj 2012 06:04

Vi var i Tyskland i helgen, jag och underbara lilla B. Givetvis var det show som stod på schemat och den här gången på Westfalenhallen i Dortmund. Westfalenhallen ligger mitt inne i Dortmund och har den stoooora fotbollstadion Signal Iduna Park som g...

Presentation


Välkommen till kennel Skybar och min blogg. Jag skriver om ditten och datten, mest om hundar och allra oftast om miniatyrbullterrierna Bacon och Yihoo. Fast jag föder förstås upp arbetande jaktlabradorer...

Fråga mig

22 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du om de nya utställningsreglerna?
 Bra, lätta att hänga med på.
 Man får väl lära sig, men just nu är det lite krångligt.
 Jag saknar att de inte placerar 5 hundar.
 Varför inte ändra till FCI-regler direkt?
 Vad då är det nya regler?
 Excellent borde betyda att man fått CK...

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards