kennelskybar

Alla inlägg den 21 oktober 2011

Av Hanne Winninge - 21 oktober 2011 06:12

Alla specialintressen i livet har sitt eget språk, solklart för de invigda och fullständigt fikonspråk för utomstående. Ganska många yrkesgrupper har det på samma sätt med specifika facktermer och uttryck som ger de insatta en solklar bild över förloppet, men som betyder absolut ingenting för andra.


Inom hunderiet är titlarna oändligt viktiga och det stora skälet till varför så många av oss tilbringar en hel natt körandes på autobahn för att nå Dortmund lagom till då showen öppnar. Ju fler titlar desto bättre är melodin. Man muttrar surt över alla dessa överdådiga titlar som Tyskland delar ut Rostocksieger, Neumünstersieger osv. Ingen av titlarna möjliga att registrera i Sverige. Köpenhamnsvinnare, Amsterdamvinnare...alla shower med någon form av självaktning på kontinenten erbjuder titlar till vinnaren. I Sverige finns det blott och enda den svenska vinnartitel, SEV. Ja om vi inte står som värdar för EuW(Europavinnare), WW(Världsvinnare) eller NordV(Nordisk vinnare). Vinnartitlarna är enkla att förstå sig på, bästa hane och bästa tik i alla raser får titelen med sig hem. Men nu finns det ju inte bara vinnartitlar....det finns championtitlar med.


Man kan bli champion i en mängd olika grenar: lydnad, bruksprov, agility, viltspår, utställning, drevprov, grytprov...ja ni ser ju. Man kan sedan bli champion i dessa grenar i olika länder....Antalet titlar en framgångsrik/duktig hund kan samla på sig är exponentiellt vad det verkar. MEN nu kommer kruxet!


En hund som har utställningsmeriter i en massa länder är aldrig dubbel champion! En hund som är jaktchampion i en massa länder är inte trippelchampåion. Nej för att få titulera sig detta så måste du vara champion inom olika hundsporter. Till exempel så kan du vara SeLCH(Svensk lydnadschampion) och SeBCH(Svensk bruksprovschampion) och aldrig satt din fot utanför Sveriges gränser - du är ändå dubbelchampion! Jag måste lägga till att det är för dubbel, trippel och quadruppelgänget jag hyser den största respekten. Att kunna visa på duglighet i många grenar visar på precision, kunskap och ett enormt intresse för hundsport/träning. Det här är tjejer(killar jag aldrig kan nå till. WOW!


Men för oss utställningsnördar har det alltså blivit så att med möjligheten att ta sig utanför landets gränser, så kan vi samla digra luntor med titlar. SKK vill inte låta oss ha med för många titlar under Hunddata eller i registrerringsbevisen, så det enda stället vi kan flasha våra framgångar på konstant är den egna hemsidan. (eller annonser för all del) Vad säger ni om den här imponerande raden av titlar?



SBch SLch DkLch NLch NordLch Tjh Korad Lp1, Nord, S, Dk, SF, Int, NL, Port, Lux, VDH ch, SV-93,94,97,98 KBHB-95,96 NordV-95,96 EV-96 AmstW-95 LuxW-96 SS-93,94,95
Lathi Sieger-94 Franken Sieger-95 Oldenburg Sieger-95 Schlesswig-Holstein Sieger-95
Stadt Kiel Sieger-95 Neumünster Sieger-96 Rottriver's Gaston


 


Den här hunden kan väl kosta på sig att skriva MultiCh och MultiV framför sitt namn. Här finns det då titlar så det sprutar och han var dessutom trippelchampion!!!


Men jag ser ett nytt användningsområde för denna inofficiella titel: MULTICHAMPION. SKK har nämligen inget sådant samlingsnamn, så det är upp till var och en att fundera på vilka titlar man anser behövs för att kunna skriva MULTICHAMPION framför sin hunds namn. Sålunda är det den enskilda hundägaren som avgör vad ens hund ska presenteras som. Jag log lite för mig själv när jag såg hundar presenteras som Multichampions och det som titeln tecknade var utställningschampion i de nordiska länderna (3 titlar) och ett internationellt championat. För mig är det inte multichampion, men för den här hundägaren var det grund för multititeln. Jag säger inte att det är fel, jag bara tänker att man ser olika på saken.


  Blivande dubbelchampion??????? Lilla Ayla.


Multichampion låter ju otroligt flott för den lite mer insatte hundägaren, den som känner till championat. Kanske är det då enkelt att tro att hunden med Multichampion-titeln nått enorma framgångar och fått denna tittel tilldelad av SKK? Eller blev man bara trött på att rada upp titlar? Jag är ett titelfreak, jag skulle skriva ut varenda liten titel och önska det fanns fler, så jag skulle aldrig ha lust med att samla ihop det till multichampion.


Olika raser har ju också olika svårt att nå fram till championat: så det finns ju redan en viss inflation i championatens värde. En bedlington som inte kan skrapa ihop ett championat är knappast ens en bedlington, medan det onekligen kräver sin man/kvinna för att få en irländsk röd setter till champion eller för all del en ras där konkurrensen kan vara mördande, såsom chihuahua, golden, ccd osv.


Men hade det inte underlättat för oss alla om vi kunde enas om någon form av definition på begreppet? Så som vi har gällande trippelchampion osv. Vad tycker du ingår i begreppet Multichampion?

Presentation


Välkommen till kennel Skybar och min blogg. Jag skriver om ditten och datten, mest om hundar och allra oftast om miniatyrbullterrierna Bacon och Yihoo. Fast jag föder förstås upp arbetande jaktlabradorer...

Fråga mig

22 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du om de nya utställningsreglerna?
 Bra, lätta att hänga med på.
 Man får väl lära sig, men just nu är det lite krångligt.
 Jag saknar att de inte placerar 5 hundar.
 Varför inte ändra till FCI-regler direkt?
 Vad då är det nya regler?
 Excellent borde betyda att man fått CK...

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards