kennelskybar

Alla inlägg den 31 oktober 2011

Av Hanne Winninge - 31 oktober 2011 17:18

Jag blev så jäsikens glad när jag läste senaste protokollet från Domarkommittén. Man har fokuserat på hur skrivelserna runt SRD ska se ut och man har granskat ett avsnitt som för mig som bulleentusiast är otroligt viktigt. Att inverteds canines, alltså inåtgående hörntänder hamnat i särskilt fokus för alla hundar är i sig lovvärt. Inverted canines kan vara smärtsamt för hunden och det är givetvis utmärkt att fler domare blir uppmärksammade på att det inte är en sund bettställning att hörntänderna sticker upp i gommen. Som vanligt har vissa domare tagit detta till ytterligheter och jag minns särskilt en colliedomare som skickade ut de flesta av hundarna på låga valörer med SRD som grund, för att det fanns märken i tandköttet. Nu har Domarkommittén valt att granska den särskilda skrivelsen och i det senaste protokollet står följande att läsa:

Sid 6 ”Bett och tänder” Alla hundar ska ha friska tänder och standardenligt bett. Hörntänder som går upp i gommen, d v s innanför tandraden, ska ge priset disqualified. Hörntänder som sluter alltför tätt mot tandköttet kan föranleda prisnedsättning dock inte priset disqualified.

Jag tycker att det är en strålande formulering eftersom det så totalt beskriver exakt vad det är man ska titta efter och vad som ska bestraffas med anledning av sundehet och anatomiska defekter. Jag ger stående ovationer för detta...det var välbehövligt!


Av Hanne Winninge - 31 oktober 2011 08:47

Tack Susanne för fina bilder på din svarta tjej!


     

Presentation


Välkommen till kennel Skybar och min blogg. Jag skriver om ditten och datten, mest om hundar och allra oftast om miniatyrbullterrierna Bacon och Yihoo. Fast jag föder förstås upp arbetande jaktlabradorer...

Fråga mig

22 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du om de nya utställningsreglerna?
 Bra, lätta att hänga med på.
 Man får väl lära sig, men just nu är det lite krångligt.
 Jag saknar att de inte placerar 5 hundar.
 Varför inte ändra till FCI-regler direkt?
 Vad då är det nya regler?
 Excellent borde betyda att man fått CK...

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards