kennelskybar

Alla inlägg den 30 december 2011

Av Hanne Winninge - 30 december 2011 07:46

Juldagen och den 27e december ägnades åt att besöka Charlotte Lindell och hennes urhärliga kille Taffy, Cherrycombe Teal of Lakedown. Taffy är 10 år gammal och frisk som en nötkärna och nog visste han hur man skulle kurtisera flickor.


Det är så otroligt givande att prata med uppfödare som vigt så många år åt en ras. Jag hade kunnat sitta många timmar vid köksbordet och lyssna på Charlottes tankar kring avel och träning, valpköpare och rasens utveckling. Alldeles särskilt eftersom en förtrollande Japanese chin såg till att knäet var upptaget. *ler* Förtjusande ras som fler borde upptäcka!


     

Valpar Anno 2011 (Järabackens Jive*Skybar Dekadance)



Hemma hos Charlotte har hundarna det precis så som jag själv insett att labbar har det allra bäst. Styora fina rastgårdar och regelbunden innevistelse med barn och andra hundar. Jag var minst sagt imponerad över hur killarna betedde sig. Direkt efter parning fick Taffy återgå till sin kompis i hundgården, en annan rutinerad täckhane. Inte ett knorr, inte en höjd svans...ingenting! Precis så som jag anser att en klok hane agerar.


Vi hann prata en del om vad Taffy lämnar och Charlotte var noga med att påpeka att det jag får är starka arbetsmaskiner. Men det var ju också en anledning till varfö valet föll på honom. Red och Tar hos Birgitta är ju ett brödrapar jag tycker hemskt mycket om och släktskapen däremellan helt uppenbar. Taffy har också med sin sundhet imponerat och med den stora mängd röntgade avkommor han har och så mycket fria valpar så känns det som att Taffy både är ett spännande och klokt val för Hayley. Hayley som redan har en valpkull efter sig, som ännu inte uppnått ålder för att kunna röntgas. Så jag hoppas få framåt, arbetsvilliga, relativt förrarbundna valpar som ska kunna fungera väl i såväl hemmet som ute i markerna, på lydnadsplanen eller för den aktiva familjen.


Nu hoppas jag på både svarta och gula valpar i slutet av februari, min förhoppning är att det ska finnas en liten fröken som ska kunna axla mormor Space roll här hemma så sakteliga.

Presentation


Välkommen till kennel Skybar och min blogg. Jag skriver om ditten och datten, mest om hundar och allra oftast om miniatyrbullterrierna Bacon och Yihoo. Fast jag föder förstås upp arbetande jaktlabradorer...

Fråga mig

22 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du om de nya utställningsreglerna?
 Bra, lätta att hänga med på.
 Man får väl lära sig, men just nu är det lite krångligt.
 Jag saknar att de inte placerar 5 hundar.
 Varför inte ändra till FCI-regler direkt?
 Vad då är det nya regler?
 Excellent borde betyda att man fått CK...

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards