kennelskybar

Direktlänk till inlägg 2 januari 2012

Vad avgör hundens ras?

Av Hanne Winninge - 2 januari 2012 06:56

Det är otroligt givande för mig som insyltad/inbiten hundsportare att jobba med hundar professionellt. Jag kan aldrig tillåtas förlora kontakten med de vanliga hundägarna och hur de vanliga människorna ser på just sin hund, hundraser, hundvård, hunduppfostran eller allt det där andra som utgör vardagen.


Det är givetvis också oändligt givande att vidga sina vyer bort från de egna raserna och iakkta eller rent utav delta i diskussioner rörande andra rasers problem. I flera av de arbetande raserna återkommer man ganska ofta till uppdelningen av rasen i en s.k arbetsyp och en s.k showtyp. De ena laget håller stenhårt på sin typ och slåss för dens förträfflighet medan motståndarsidan gör precis detsamma. På varje sida brukar det sedan finns folk som ivrar för att dela rasen. Det är just den där tanken med att "dela rasen" som föranleder detta årets första blogginlägg.


Vi kan väl börja med att titta bara på begreppet hundras och att det är tämligen brett för den vanliga människan. Lyssna på den här konversationen (tagen direkt från mitt jobb)


- Välkommen till Svans & Elegans, det är Hanne.

- Jo hej, klipper ni hundar?

- Ja då, vi klipper både hundar och katter. Hur kan jag hjälpa dig?

- Min hund behöver trimmas.

(Första trappsteget: menar kunden att hunden ska klippas eller trimmas?)

- Men det hjälper vi dig gärna med. Vad är det för ras på din hund?

- Det är en sådan där shissu-lahappso, men han är rätt så tovig.


För kunden är det självklart att hunden är en ras, han/hon svarar aldrig något annat än de raser som ingår i blandrasen (om det inte är en 4-vägskorsning ungefär). Vilket förstås är extremt hjälpsamt eftersom jag med ledning av detta kan konstatera att shihtzu/lhasa apsoblandrasen antagligen behöver klippas ner och aldrig behöver trimmas en enda gång. Vi tar nästa konversation:


- Ja, hej det är Hanne!

- Hej jag heter XXX och jag läste att ni ska ha valpar?

- Jo, det stämmer bra det, vad trevligt att prata med dig. Förhoppningsvis får vi valpar i slutet av februari.

-  Har de stamtavla?

- Ja de kommer att ha stamtavla då det flyttar vid 8 veckor och så är de vaccinerade...(ni vet hela harangen?)

- Fast jag vill ha en svart tik?

- Okej, då får vi hålla tummarna för att det blir många sådana då. Det är det folk vill ha mest.

- Men det är de där smala va'?


Jo, det är ju förstås riktigt mina labradorer av fieldtrialtyp slarvigt kallade jaktlabbar är förstås smalare i folks ögon. Inte för att hullet behöver skilja mellan dem utanför att folk tror att det är det som skiljer dem från andra labradoruppfödares hundar.


En vän till mig har AHT, American Hairless terrier. Flera av er därute känner till AHT och de blir mer och mer populära med sin gumminakna hud och terrierkynne. Men AHT får inte registreras i Sverige, de är nämligen bara godkända i den ena av de stora kennelklubbarna däröver. UKC (United Kennel Club) och inte AKC som råkar vara SKK:s samarbetspartner. Det betyder härvid lag att AHT inte kan registreras i Sverige. Att det finns fler AHT i Europa/Sverige än det finns gotlandstövare i Europa/Sverige spelar ingen roll.


Vi måste alltså vara försiktiga med att svänga oss med begrepp som inte har samma värde hos oss alla: shisslahappsoägaren, smala labbevalpköparen, AHT uppfödaren och jag har inte samma syn på vad som gör en hund till en individ av en ras. För mig finns det bara en enda sak som gör en hund till just en individ av just den här rasen. Kan ni gissa vad?


HUNDEN IFRÅGA HAR EN STAMTAVLA UTFÄRDAD AV SKK ELLER ANNAT FCI-landSOM SÄGER VILKEN RAS DEN ÄR!


Så det där snacket med att dela raser blir bara tomt dravel i mina öron. Det finns inget som heter jaktlabrador för i stamtavlan står det Labrador retriever på såväl min smala fasanmissil som på BIS-vinnande tjocksmocken. Det finns inget som heter working aussies för i stamtavlan står det Australian shepherd precis lika mycket som det står Australian shepherd i den toppvinnande utställningshundens. Det som däremot finns lika reellt i verkligheten som i stamtavlan är variationen att inrikta aveln på den del av rasstandarden du själv finner vara mest intressant.


Men om man själv har valt att helt rikta fokus på en del av rasstandardens delar så måste man ju förstås inse att andra delar lätt blir lidande. Då kan man inte anse att rasstandarden ska ändras eller tro att andra uppfödare gjorde fel som la sitt fokus på andra delar. Jag tar aussien som exempel igen: man kan inte säga att en aussie ska vara som ett spjälstaket med byggnad som en Border Collie bara för att den kroppsbyggnadstypen är mer effektiv när hunden ska valla och det är ju det hunden ska göra. Om alla vallare skulle vara MEST effektiva så skulle de väl allihop se ut som BC? Istället har vi en hel grupp bestående av vallare av olika typer, allt från OES till Lancashire Heeler via Pumi och Welsh Corgi Cardigans. Dessa särskiljer sig säkert en massa åt i psyke och vallningsteknik, de har olika historia och de har absolut helt skilda rasstandarder. Men att försöka närma Australian shepherds mot BC exteriört med motiveringen att det skulle vara bättre för dem i vallningen gör ju att hela rastillhörigheten haltar betydligt. Rasstandarden skrevs ju för att man enkelt ska kunna särskilja en rasindivid från en annan ras olika individer.


Mina labradorer är egenskapsavlade i generationer och har fått fantastiska apportörs/jaktegenskaper under dessa generationers riktade avel. Någonstans under vägen har man släppt allt mer på den exteriör som står beskriven i rasstandarden, eller åtminstone valt att tolka den annorlunda. Utställningsfolket har likaså gjort avsteg från den och förändrat sina hundar åt motsatt håll. Idag finns det inte längre hundar som kan upprätthålla den höga jaktliga kapacitet som krävs för att kunna bli SeJCH och kunna ta cert på utställningar. Rasen är fortfarande inte delad! Rasstandarden och rastillhörigheten rymmer alla variationer eftersom hunden fortfarande är stambokförd som Labrador retriever.


Fler uppfödare/engagerat hundfolk borde inse att det är just denna variation som ger den genetiska variation vi behöver i avelsarbetet. Förutom detta ger det också blivande valpköpare möjligheten att få en mer specialanpassad hund som bättre kan fylla de behov man har som valpköpare och göra valpköpet så mycket mer lyckat. Inte är det väl fel att den vanliga familjen köper en Labrador retriever? Inte är det väl fel att den toppmotiverade träningsnarkomanen köper Labrador retriever? Inte är det väl fel att jägaren köper Labrador retriver? Men tänk så knasigt det hade blivit om de tre hade valt fel Labardor retriever?


Så ta din passion som uppfödare och rikta den mot det egna arbetet och den egna visionen av den perfekta represntanten för rasen och lägg mindre tid på att racka ner på andra uppfödares visioner och "versioner", det finns gott om plats för alla. Lägg mer tid på ditt egna arbetet och hur du ska kunna uppnå det än att sätta käppar i hjulet för andra uppfödare med krav, regler inom rasklubbar etc. Ni kan samexistera! Det är inte fel att diskutera och debattera, men glöm inte att människan med den andra visionen antagligen är lika stark i sin vision om dne perfekta hunden som du är ...fast tvärtom?!


Ett gott nytt år på er alla!

 
 
Ingen bild

Robert

2 januari 2012 09:35

Så länge variationen inte gör avkall på funktionen så håller jag med dig i mångt och mycket.

Ta boxern som ytterligare ett exempel. Det finns tre tydliga stilar - engelsk, kontinental/europeisk och amerikansk. Fortfarande samma ras, men med olika inriktningar. Här ser man tre tydliga exemplar av dessa stilar:

http://www.worldwideboxer.com/style1.html

Alla håller sig inom rasstandarden. Och är fortfarande funktionella som arbetande hundar, eftersom det är själva syftet med rasen.

En fråga dock. Tolkar jag dig rätt om du anser att en ras inte är en ras bara för att den inte är registrerad via en klubb som är knuten till FCI?

Hanne Winninge

2 januari 2012 13:24

Visst är det så Robert, boxern är ytterligare ett bra exempel.

Jo så måste jag ju se en ras om jag ska verka inom SKK. Det betyder ju att "raser" som AHT inte är raser hos oss...ännu...Jag tror att just den enkla gränsdragningen skulle förenkal många diskussioner.

 
Ingen bild

Robert

2 januari 2012 14:47

Okej, då blir jag lite nyfiken. Visserligen är detta helt OT givet ditt inlägg, men ändå :)

Amerikansk pitbullterrier (APBT), som exempel. Den har ju registrerats sen 1909 i ABDA och sen 1898 i AKC. Det går alltså att hitta hundar så långt bak i tiden i deras tavlor. Vissa andra raser går inte ens hälften så långt bak i tiden i FCIs register. Amerikansk bulldog är ytterligare ett exempel och jag kan säkerligen nämna ett gäng fler om jag gör lite ytterligare research.

Nu vill jag inte starta någon debatt om kamphundar, det är inte min poäng utan följande: Det är klart att det skulle förenkla diskussioner med en sån gränsdragning. Fast det skulle ju vara en lögn, krasst sett. FCI har ju sitt - one country, one kennel club - som mantra, och bara för att man är nummer två i klubbstorlek i ett land innebär ju inte det att raserna som registreras med det registret inte existerar. Det inser ju till och med SKK, som officiellt har sagt, för att återgå till mitt exempel, att APBT är en ras och definierar den som en i sitt kamphundslexikon.

Hanne Winninge

2 januari 2012 18:32

Du har helt rätt och det finns fler ä er roande exempel. Låt oss ta kampen om Jack russells t.ex som i det närmaste renderade en uteslutning av en SKK-ansluten uppfödare som sedan kom att hedras med Hamiltonplaketten(var det väl?) för sitt gedigna arbete med att etablera rasen i Sverige. Men eftersom jag är en enkel kvinna som inte precis engagerar mig i oetablerade raser så drar jag gränsen vid FCI-anslutna eller FCI-vidimerade kennelklubbars registreringsbara raser. OM man ska verka inom SKK så är det en tämligen enkel gränsdragning. Raser som inte är regsitreringsbara i Sverige är inte raser för mig, på samma sätt som hundar efter två regsitrearde föräldrar men som själva inte är registrerade också måste falla utanför de rasrena hundarnas sfär.

Jag diskuterar mer än gärna kamphundar, så kör du på OT!

 
Ingen bild

Robert

3 januari 2012 15:07

Personligen anser jag att en ras i hundvärlden definieras som en population av som är stambokförd. Oavsett register. Men det är väl bara jag då :)

Jag förstår att du har dina åsikter, och jag respekterar dom, men jag är ändå väldigt konfunderad över ditt resonemang.

Oetablerade raser säger du. Hmm, ändå så benämner du dom som en ras ? Och för att återigen återgå till mitt exempel - APBT oetablerad?? Stambokförd sen 1898. Tycker det är ganska etablerat. Tycker inte du det?

Även om SKK officiellt då erkänner den som en ras, så tycker du att man inte kan det om man är med i den klubben? Trots att klubben i sig gör det?

Hanne Winninge

4 januari 2012 06:57

Ja visst anser jag det Robert. JAG som uppfödare i Sverige arbetar under SKK:s stambok och då är gränsdragningen solklar för mig. Du får gärna anse att den är fel och ta upp precis hur många exempel du vill, det är för mig INTE historien bakom som är viktig utan huruvida min moderklubb registrerar rasen eller ej. Och som jag redan inledde med, mitt intresse i icke-registreringsbara rasers historia/utveckling/hälsa/problematik är lika med noll - så gränsdragningen är enkel för mig.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanne Winninge - 7 februari 2013 06:02

När man som uppfödare planerar en kull så är ju huvudsyftet att man ska få valpar, men bakom valet av vilken hane och vilken tik som ska användas är lite mer utförligt än att man bara väljer på slump. Jag tänkte jag skulle berätta lite grann om hur j...

Av Hanne Winninge - 28 januari 2013 06:33

Det börjar ju som bekant arta sig till valptider här hemma i huset på landet. Ayla har nu gått 4 veckor och Jenny som är hennes fodervärd rapporterar flitigt att man ser en liten putmage och att hon inte riktigt ännu vågar säga säkert att hon är dräk...

Av Hanne Winninge - 24 januari 2013 14:24

Det var länge sedan jag skrev i bloggen , det ska medges men jag hoppas i alla fall att den långa skrivkrampen lagt sig och att jag kan fylla bloggen med blandade inlägg igen.     Kloka Ayla som valp   Vi kan väl börja med det allra roliga...

Av Hanne Winninge - 16 maj 2012 05:57

  Bacon är en värdsvan resenär, vi har rest många mil ihop och jag har en stor trygghet i hennes mentalitet och hennes stora personliga trygghet. Hon bryr sig föga om ifall resan går via 20 timmar i bil till England och Cruft's eller via 3 timmars...

Av Hanne Winninge - 15 maj 2012 06:04

Vi var i Tyskland i helgen, jag och underbara lilla B. Givetvis var det show som stod på schemat och den här gången på Westfalenhallen i Dortmund. Westfalenhallen ligger mitt inne i Dortmund och har den stoooora fotbollstadion Signal Iduna Park som g...

Presentation


Välkommen till kennel Skybar och min blogg. Jag skriver om ditten och datten, mest om hundar och allra oftast om miniatyrbullterrierna Bacon och Yihoo. Fast jag föder förstås upp arbetande jaktlabradorer...

Fråga mig

22 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du om de nya utställningsreglerna?
 Bra, lätta att hänga med på.
 Man får väl lära sig, men just nu är det lite krångligt.
 Jag saknar att de inte placerar 5 hundar.
 Varför inte ändra till FCI-regler direkt?
 Vad då är det nya regler?
 Excellent borde betyda att man fått CK...

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards